04.04.2020 - Comunicat al Ministerului de Interne

Comunicat al Ministerului de Interne

MAI: Lista detaliată cu actele pentru care se prelungește valabilitatea în perioada aplicării stării de urgență

În condițiile în care, în România, este instituită starea de urgență din cauza epidemiei de coronavirus, majoritatea instituțiilor din țara noastră au fost obligate să limiteze interacțiunea directă a angajaților cu cetățenii, iar altele, în schimb, au luat decizia de a suspenda total activitatea unor departamente.
De aceea, în cazul în care ne expiră documente personale, precum :
- cărțile de identitate și vizele de flotant, permisul auto, certificatul de înmatriculare și altele în această perioadă,
- permisele de conducere, autorizațiile de circulație provizorie, dar și dovezile înlocuitoare ale certificatelor de înmatriculare și ale permiselor de conducere,
valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile publice se menține !

După ce se ridică starea de urgență, cei cu documente expirate au la dispoziție trei luni pentru a solicita autorităților eliberarea altora noi. Astfel, se consideră a fi valabile, pe toată perioada în care e decretată starea de urgență, printre altele, cărțile de identitate, cărțile de identitate provizorii, vizele de flotant ori permisele de conducere.
În acest context, MAI a publicat recent o listă cu toate documentele a căror valabilitate se prelungește până la încetarea stării de urgență și sunt recunoscute de autorități pe teritoriul României.
În cazuri excepționale, ce au la bază motive medicale, pierderea, furtul sau distrugerea actului de identitate, cei interesați pot solicita eliberarea unui nou act de identitate sau a unei noi vize de flotant exclusiv prin programarea telefonică, în prealabil, la numărul de telefon precizat pe site-ul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor competent.

Toate actele emise de serviciile teritoriale ale al Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sunt valabile pe toată perioada aplicării stării de urgență, Dovezile sunt valabile până la primirea de către titulari/ deținători a certificatelor/ permiselor de conducere livrate de către DRPCIV, prin serviciile poștale. Nu intră în această categorie dovezile înlocuitoare cu drept de circulație ale permiselor de conducere care se eliberează de serviciile rutiere în cazul unor abateri la regimul circulației.
De asemenea, cei ce beneficiază de prelungirea valabilității acestor documente pe perioada în care este instituită starea de urgență au la dispoziție trei luni de la încheierea acesteia pentru a depune cererile de preschimbarea a documentelor.
În cazul în care, anterior declarării stării de urgență în țara noastră, fusese aprobată prelungirea dovezilor înlocuitoare cu drept de circulație ale permisului de conducere, cei interesați nu mai sunt nevoiți să depună cereri de prelungire, acest lucru făcându-se automat în această perioadă. Totodată, își păstrează valabilitatea timp de 90 de zile de la încetarea stării de urgență documentele care expiră în timpul acesteia și care sunt necesare operațiunilor de înmatriculare/transcriere, examinare sau preschimbare a permisului de conducere, precum certificatul de autenticitate, fișa medicală, dosarul de școlarizare etc.
În cazul în care certificatele de cazier judiciar sau adeverințele de integritate comportamentală sunt necesare pentru dosare de concurs, angajare, licitație și altele la instituțiile publice sau organele de specialitate ale administrației publice, ele pot fi emise de structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliției Române pe durata stării de urgență, dar se recomandă pe cât posibil utilizarea mijloacelor de comunicare online, pentru evitarea prezentării persoanelor interesate la ghișeu.
Valabilitatea pașaportului nu se prelungește. Pe de altă parte, chiar dacă nu le este foarte util în această perioadă, deoarece cele mai multe țări au restricționat majoritatea deplasărilor, cei ce vor totuși să preschimbe un pașaport ce expiră în perioada în care este instituită starea de urgență trebuie să știe că sunt nevoiți să se prezinte la autoritatea competentă, dar numai după ce s-au programat online, pe platforma www.epasapoarte.ro.