10.01.2023 - Dezbaterea publică a proiectului de buget al comunei Vetiș pe anul 2023

foto

 Dezbaterea publică a proiectului de buget al comunei Vetiș pe anul 2023

      Proiectul bugetului local de venituri şi cheltuieli al comunei Vetiș pe anul 2023

 

     Pe pagina web oficială a comunei Vetiș www.vetis.ro – Monitorul Oficial local – Alte documente – dezbateri publice, s-a publicat proiectul de buget pe anul 2023. 

      Cei interesaţi pot transmite întrebări, propuneri, sugestii cu valoare de recomandare privind conţinutul bugetului, în termen de 15 zile de la data publicării, adică 25 ianuarie a.c., în scris la registratura primăriei Vetiș sau pe adresa de email primaria@vetis.ro.

            Sugestiile şi propunerile dumneavoastră vor fi analizate până la data prezentării pentru aprobare a bugetului local de venituri și cheltuieli al comunei Vetiș pe anul 2023, în ședința consiliului local.

 

 

       Evaluarea veniturilor bugetului pe anul 2023 s-a realizat luând în considerare :

       - execuţia veniturilor proprii ale anului 2022, care se realizează din impozitele pe proprietăți (clădiri, terenuri din intravilan și extravilan, mijloace de trasport), cota de 63 % din impozitul pe venit al angajaților realizat pe raza u.a.t. Vetiș, cota defalcată de consiliul județean pentru echilibrarea bugetului, alte impozite și taxe care se constituie venituri ale bugetului local în funcție de masa impozabilă aflată în evidența primăriei, respectiv în baza comunicării Administrației Județene a Finanțelor Publice Satu Mare nr. 8/2022 și a Consiliului județean Satu Mare. Cotele defalcate din impozitul pe venit au fost estimate în baza mediei realizate în ultimele zece luni ale anului precedent, din care s-au scăzut transferurile aferente celui mai mare contributor, SC Unicarm SRL, din cauza scutirii începând cu acest an a plății impozitului pe venit a angajaților din sectorul agricol și al industriei alimentare;

       - sumele defalcate din T.V.A. pentru finanţarea cheltuielilor cu bunuri și servicii ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din municipiu, care potrivit actelor normative în vigoare sunt finanțate parţial de la bugetul de stat şi s-a comunicat de către D.G.R.F.P Cluj Napoca, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Satu Mare;

       - sumele defalcate din T.V.A. transferate de la bugetul central, destinate plății în proporție de 90 % din totalul necesar a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap și a  salariilor personalului însoţitor al persoanelor cu handicap communicate de D.G.R.F.P Cluj Napoca, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Satu Mare;

       -  sumele primite ca subvenții, evaluate pe baza comunicărilor pentru trasferurile cu destinații, respectiv în baza contractelor de finanțare existente;

       -    excedentul bugetar la 31 decembrie 2022, de ………. lei.

 

       Astfel, Capitolul Venituri se prezintă după cum urmează :

       - Veniturile totale al comunei Vetiș în anul 2023 sunt estimate la 10.680,00 mii lei, din care  9.860,00 mii lei sunt veniturile totale ale comunei, iar 800,00 mii lei reprezintă excedentul bugetar înregistrat la 31 decembrie 2023 care se poate utiliza pentru finanțarea investițiilor din anul 2023. Din veniturile totale,6.320,00 mii lei reprezintă veniturile proprii ale comunei.

       - Față de acest venit estimat real, situația bugetului în baza comunicărilor oficiale ale D.G.R.F.P Cluj Napoca, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Satu Mare este cu 5.686,00 mii lei mai mare (!), datorită faptului că Ministerul Finanțelor transmite un plan de venituri care s-a stabilit în baza evaluării veniturilor anilor precedenți, majorat și acela cu cca. 15 %,  în totală neconcordanță  cu situația reală generată de legislația în vigoare.

         - Prin Legea nr. 368/2022 a bugetului de stat pe anul 2023 se prevede un transfer din taxa pe valoare adăugată la capitolul Sume defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate ale comunelor, o sumă de 3.276,00 mii lei, pentru:

           a) finanțarea de bază a cheltuielor de funcționare-întreținere a unităților de învățământ preuniversitar de stat : 435,00 mii lei;

           b)  finanțarea drepturilor asistenților persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare : 2.278,00 mii lei;

           c) finanțarea sistemului educational sub formă de tichete sociale acordate copiilor din familii defavorizate : 21,00 mii lei;

           d) finanțarea drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) : 60,00 mii lei;

           e) finanțarea burselor : 482,00 mii lei.

 

          - Cotele defalcate din impozitul pe venit sunt estimate REAL la nivelul de 2.260,00 mii lei, rezultată din repartizarea directă la bugetul local al comunei a sumelor încasate la bugetul de stat din impozitul pe venit la nivelul unității administrativ-teritoriale de la 63 %, precum și datorită creșterii nivelului veniturilor medii salariale față de anul precedent. Estimarea s-a realizat în baza încasărilor ultimelor 10 luni ale anului 2022, din care s-au scăzut încasările de la cel mai mare contributor din comuna Vetiș, care de la 1 ianuarie 2023 nu mai plătește impozitul pe venit al angajaților la bugetul de stat, în urma aplicării legislației prin care angajații din industria alimentară sunt scutiți de plata impozitului pe venit, estimare total diferită de cea a Ministerului Finanțelor Publice, transmisă ca plan, la nivelul de 7.946,00 mii lei. De aceea, în proiectul de buget diferența între estimarea primăriei și planul comunicat, în total de  5.686,00 mii lei, se repartizează la alte capitole de venituri, urmând ca diferențele să se regleze pe parcursul anului. 

          - S-a înregistrat un excedent bugetar de 800,00 mii lei la sfârșitul anului trecut, rezultat în principal din încasări realizate în ultimele zile ale anului.

          - Se estimează încasări de cca. 1.629,00 mii lei din subvenții de la bugetul de stat și din finduri ale Uniunii Europene la două obiective de investiții pentru care s-au încheiat deja contracte de finanțare și la alte trei obiective care se află în curs de evaluare/aprobare pentru finanțare. Aceste sume vor fi cuprinse în bugetul local după încasarea lor de la autoritățile contractante.

 

           Planificarea cheltuielilor bugetului pe anul 2022 s-a realizat luând în considerare :

           - asigurarea finanțării funcționării activității autorității publice locale și a serviciilor publice locale;

           - asigurarea bunei funcționări a unităților de învățământ ale comunei;

           - asigurarea finanțării cheltuielilor sociale;

           - asigurarea finanțării unor lucrări de întreţinere curentă a domeniului public;

           - asigurarea finanțării lucrărilor în continuare și a lucrărilor noi de investiții, prezentate în Anexa nr. 2 la proiectul de hotârâre;

           - asigurarea finanțării proiectelor și studiilor de fezabilitate pentru obiectivele noi de investiții, cuprinse în Anexa nr. 2;

           - necesitatea continuării lucrărilor de investiţii noi privind modernizarea străzilor comunei și asigurarea cofinanțării investiției de realizare a rețelelor de apă și canalizare în Decebal;

           - asigurarea finanțării lucrărilor de reparații curente ale străzilor nemodernizate;

           - necesitatea susținerii programelor culturale și activităților sportive din comună;

           - asigurarea plății dobânzilor și rambursărilor creditelor utilizate în anii precedenți  pentru finanțarea lucrărilor de modernizare a străzilor și extinderii rețelelor de apă și canalizare.

        Investițiile anului 2023 sunt axate pe trei direcții de importanță majoră :

        I.   Finalizarea, punerea în funcțiunile și darea în exploatare a celei mai mari investiții publice a comunei Vetiș - realizarea sistemului de alimentare cu apă potabilă și canalizare a localității Decebal, în valoare totală de 4,694 milioane euro, finanțat din fonduri europene nerambursabile și cofinanțare locală în cadrul Programului Operațional de Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, care în final va asigura o acoperire de 95 % a străzilor localității Decebal. În prezent, lucrarea este în execuție, în curs de finalizare la începutul acestui an.

       II.   Continuarea investițiilor de modernizare a străzilor din Oar și Vetiș, licitate și contractate în cursul anului 2021, aprobate pentru finanțare în cadrul programului Național de Investiții ”Anghel Saligny”. Lucrarea este acoperită în proiectul de buget pentru continuarea lucrărilor din lotul 10 – străzile din Oar, respectiv demararea lucrărior din lotul 1 – străzile din cartierul nou din Vetiș, urmând ca planul de buget să se modifice în funcție de realizarea efectivă și încasarea plăților aferente prin Programul ”Anghel Saligny”. 

        III.  Continuarea programului de extindere a rețelelor de apă și canalizare în localitățile Vetiș și Decebal, pentru câteva capete de străzi și extinderi noi, prin accesarea unei finanțări euopene nerambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNNR), în valoare  de aprox. 4,000 mii lei.

       IV.  Realizarea unor extinderi de alimentare cu energie electrică și iluminat public pentru consumarii casnici, aprobate de consiliul local în cursul anului trecut, cofinanțat parțial de SC Electrica S.A. și finalizarea extinderii integrale a rețelei de gaze naturale în întreaga comună.

       V.  Demararea și realizarea proiectelor pentru investițiile finanțate din fonduri europene nerambursabile, fie în cadrul Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR), fie în  completare la investițiile demarate de  Compania Națională de Investiții (sală de sport școlară, creșă cu 40 de locuri), din momentul lansării acestora.

     

        Din cauza reducerii substanțiale a veniturilor proprii din cotele defalcate din impozitul pe venit (cca. 5,50 milioane lei/an) începând cu luna ianuarie a anului 2023), se înregistrează un deficit de peste 900 mii lei la Secțiunea de funcționare, motiv pentru care nu se pot aloca sume din venituri proprii pentru finanțarea unor investiții (coloana 3).

       Sumele aferente finanțărilor din proiectele europene nerambursabile(coloana 6) se cuprind în bugetul local după transferarea lor efectică în baza realizării lucrărilor/serviciilor și transmiterea cererilor de finanțare).

      Lucrările la obiectivul ”Modernizarea străzilor în localitățile Vetiș și Oar” finanțate din Programul ”Anghel Saligny” sunt contractate pentru execuție, valoarea finală anuală fiind în funcție de plafonul plăților care se vor asigura din Program în bugetul pe anul 2023.

         De asemenea, se va continua și se va finaliza integral în acest an prima întabulare gratuită a întregului extravilan al comunei, în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară. 

 

  Observații :    Legea privind scutirea de la plata impozitului pe venit al angajaților din sectorul agricol și al industriei alimentare generează o reducere de peste 5,0 milioane lei la veniturile propria ale comunei începând cu anul 2023, creind un eficit de peste 900 mii lei la Secțiunea de funcționare a bugetului, fiind necesară reducerea drastică a unor capitole de cheltuieli bugetare.

                  Totodată Ministerul Finanțelor transmite un plan de venituri care s-a stabilit în baza evaluării veniturlor anilor precedenți, majorat și acela cu cca. 15 %,  în totală neconcordanță  cu situația reală generată de legislația în vigoare.

                  În aceste condiții s-a prezentat un tabel cu un buget nerealist, dar care respectă cifrele de plan date de Ministerul de Finanțe (coloanal I) și un buget estimat realist, cu un deficit de 975,50 mii lei la Secțiunea de funcționare.